Wat doet een Tandtechnicus?

Een tandtechnicus maakt op maat gemaakte medische hulpmiddelen die het gebit corrigeren, ondersteunen of vervangen. Daarnaast adviseert hij u over de tandtechnische mogelijkheden om een gebit gezond te houden en er mooi uit te laten zien.

Waarom levert Protheva geen kroon- of brugwerk?

Wij hebben ons volledig toegelegd op het vervaardigen van partiële of volledige (implantaat gedragen) gebitsprotheses. Wel werken we nauw samen met een gespecialiseerd kroon- en brugwerk laboratorium. Dus ook voor kroon- en brugwerk kunnen we wat voor u betekenen.

Kan ik rechtstreeks contact opnemen met Protheva of moet ik een verwijzing hebben via mijn tandarts?

Als patiënt kunt u rechtstreeks contact opnemen met Protheva voor een adviesgesprek. U hoeft daarvoor geen verwijzing van uw tandarts te hebben. Zodra Protheva voor u aan de slag gaat, zal Protheva uw tandarts hier rechtstreeks over inlichten.

Vergoed mijn zorgverzekering de kosten?

Bent u 18 jaar of ouder? Dan vallen volledige (implantaat gedragen) gebitsprotheses nog steeds onder de basisverzekering. Hiervoor geldt sinds 2011 wel een wettelijk vastgesteld eigen risico. Partiële protheses en frameprotheses vallen onder een aanvullende tandartsverzekering. Per situatie zoekt Protheva voor u uit wat uw eigen bijdrage zal zijn.

Tot 18 jaar wordt alles vergoed door uw basisverzekering. U hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen en ook geen eigen risico.

Wat zijn de kosten voor het repareren van een gebitsprothese?

De meest voorkomende reparaties zijn het vervangen van een tand of kies (€ 60,-) of een breuk in uw gebitsprothese (€ 65,-).

Wat is de levertijd van een prothese of reparatie?

Een reparatie kan binnen een dag uitgevoerd worden. De gemiddelde levertijd van een prothese of implantaat is 2 tot 3 weken. In specifieke gevallen kan een volledige prothese binnen twee werkdagen worden geleverd.

Na hoeveel tijd moet ik een prothese of implantaat vervangen?

Wij adviseren u na 6 jaar uw (implantaat gedragen) prothese te vervangen. U kunt bij uw zorgverzekeraar een aanvraag indienen om een nieuwe gebitsprothese te laten maken. Daarnaast is het van belang om ten minste één keer per jaar uw gebitsprothese te laten controleren.

Ik heb al een prothese. Kan ik daarnaast ook een implantaat gedragen gebitsprothese krijgen?

Wanneer u problemen ondervindt met uw huidige gebitsprothese, kan er bij uw zorgverzekeraar een aanvraag gedaan worden voor het plaatsen van implantaten met daarop een implantaat gedragen prothese. Protheva kan deze aanvraag voor u doen.  Bij goedkeuring wordt 90% van de gehele behandeling voor u vergoed.

Hoe moet ik mijn prothese reinigen?

Reinig uw prothese dagelijks met zeep en water. Gebruik geen tandpasta. Na het reinigen bewaart u uw prothese op een droge plek en dus niet in een glas water (met of zonder bruistablet).

Van welk materiaal wordt mijn prothese gemaakt?

Uw prothese wordt gemaakt van een hypo allergene kunststof of, wanneer ook metaal gebruikt wordt, een hypo allergene titanium legering.

Moet ik mijn prothese ’s nachts uit doen?

Laat uw prothese de eerste week ’s nachts in uw mond zodat de kaak eraan kan wennen. Daarna is het beter om de prothese voor het slapengaan wel uit te doen. Op die manier geeft u uw kaken rust en voorkomt u het slinken van uw kaakbot.

Heb ik last na het plaatsen van een prothese of implantaat?

In veruit de meeste gevallen kunt u de dag na het plaatsen van een prothese weer normaal functioneren. Wel zijn drukplekken een veelvoorkomende klacht. Drukplekken kunnen als zeer pijnlijk worden ervaren. Protheva kan u helpen deze drukplekken weg te halen.

Is de praktijk van Protheva toegankelijk voor minder validen?

Alleen op afspraak is onze praktijk toegankelijk voor minder validen. Voor het maken van een afspraak kunt u contact met ons opnemen via: 053 – 4311107.

Staat uw vraag er niet bij?

Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder!

Protecting your smile!